Att tänka på när du köper begagnad moped

 

Det finns några viktiga saker att tänka på när du köper begagnad moped. Det viktigaste är att se till att mopeden är typgodkänd. Det förekommer så kallad sidoimport av mopeder som inte är typgodkända. Dessa får då i princip bara köras på inhägnat område och är i princip omöjliga att få godkända för vägkörning.
En EU moped klass I med registreringsskylt är typgodkänd, problemet med sidoimporten är viktigast att se upp med på de oregistrerade klass II mopederna.

Begär papper på mopeden. Om inga papper finns går det att med ramnumrets hjälp få besked från vägverket om mopeden är godkänd eller inte. Du kan på detta sätt även få fram uppgifter på när mopeden är såld, tidigare ägare, om den är stulen, påställd eller avställd med mera. När det gäller EU mopeder räcker det med registreringsnumret för att få fram ovanstående uppgifter från vägverket.
För en snabbkoll kan man gå in på Transportstyrelsens hemsida och ange fordonets registreringsnummer. Inom några få sekunder får du svar på typ av fordon, fabrikat, färg, årsmodell, påställd/avställd/avregistrerad. Man kan också se om fordonet är kreditköpt vilket innebär att det inte får säljas vidare. Detta är inte så vanligt när det gäller mopeder men väl bilar.

Ta kilometermätarens siffror med en nypa salt. Wiren kan ha varit av. Visst händer det att mopeder bli stående i garage men räkna med att en genomsnittlig moped rullar i alla fall 3000 km per år.