KATEGORINAVIGATION KATEGORINAVIGATION Konto Konto Kassan Kassan

Felsökning vid problem med elstarten

Den här manualen gäller specifikt för mopeder och MC tillverkade av Baotian, men principerna är de samma för i stort sätt alla olika varianter av moderna mopeder.

 

Den vanligaste orsaken till att mopeden inte startar med elstarten är att batteriet är dåligt laddat eller helt enkelt trasigt. Se till att du har ett fulladdat batteri ikopplat i mopeden.

1. Pröva att elstarta genom att vrida på tändningen, håll in något av bromshandtagen och tryck på startknappen. Tänk på att det är en strömbrytare inbyggd i sidöstödet. Mopeden går ej att starta utan att stödet fälls upp.

Vad händer:

A) Startmotorn drar runt motorn, men motorn startar inte.

 

B) Startmotorn kommer inte igång.

Lyssna riktigt noga så att det inte kommer minsta ljud i från startmotorn vid startförsök. Om det hörs något ljud gå tillbaka till A) ovan.

1) Kolla så att bromsljuset lyser när man håller in bromshandtaget. Om bromsljuset inte lyser då man bromsar kan inte startmotorn få någon ström. Vanligaste orsaken är att en av brytarna framme i switchen är trasig. Testa att bromsa med andra handtaget istället och se om bromsljuset lyser då. Testa i så fall att elstarta samtidigt som bromsljuset lyser. Om det nu fungerar är det någon av brytarna till bromsljuset som är  trasig och behöver bytas.

2) Om bromsljuset lyser och startmotorn fortfarande inte fungerar är  det dags att kolla sidostödsbrytaren. Brytaren sitter monterad på sidostödet och ser till att mopeden inte går att starta eller köra om stödet är nere. Problemet är bara att om brytaren går sönder så går mopeden inte att starta även om stödet är uppfällt. Till brytaren går tre kablar, en svart, en grön och en grönvit (på äldre modeller är det bara två gröna kablar, då kan detta steget hoppas över.) Leta upp kontaktstycket mellan brytaren och kabelstammen och koppla isär detta. Ta en bit kabel och kortslut den gröna och den grön/vita kabeln från kabelstammen. Testa sedan att starta mopeden med elstarten. Om det nu fungerar är sidostödsbrytaren trasig och behöver bytas.

3) Lokalisera startrelät. På de flesta modeller sitter detta på höger sida, mellan bagageboxen under sadeln och bakre sidokåpan, på ramen (se bild)

Lyssna på startrelät samtidigt som du elstartar. Om allt fungerar skall det komma ett klickande ljud från det samtidigt som du trycker på startknappen. Om det inte hörs ett klickande ljud, lägg 12v spänning direkt över givaren till startrelät och lyssna igen. Om det fortfarande inte hörs ett klickande är startrelät trasigt och måste bytas.

4) Om startrelät klickade under punkt 3 och startmotorn ändå inte går igång - testa att lägga en spänning på 12v direkt över startmotorn. Om startmotorn fortfarande inte startar är den trasig och behöver bytas. Om startmotorn nu går runt - vik bort gummiskyddet på toppen av startrelät. Använd sedan en skruvmejsel för att kortsluta de två kablarna. Om startmotorn nu går igång är startrelät trasigt och behöver bytas ut. 

 

 

sitter felet antingen i kabelstammen eller mer troligen höger switch (glapp i startknappen). Kolla för säkerhets skull så att alla kontaktstyckem mellan kabelstammen och styret sitter ihop ordentligt.

 

 

 

Emil Ordasi
8 kommentar(er)
Valuta