KATEGORINAVIGATION KATEGORINAVIGATION Konto Konto Kassan Kassan

Felsökning vid laddningsproblem

 

Den här manualen gäller specifikt för mopeder och MC tillverkade av Baotian, men principerna är de samma för i stort sätt alla olika varianter av moderna mopeder med 12-volts-system.

 

För att felsöka laddsystemet behövs en voltmeter.

De två vanligaste orsakerna till att laddningen inte fungerar som den skall är att laddningsregulatorn är defekt eller att batteriet är kraftigt urladdat (eller helt enkelt uttjänt). Om batteriet av någon anledning laddats ur (t.ex. på grund av att tändningen glömts på) så att spänningen ligger under 10 volt, kommer mopeden inte orkar ladda upp batteriet på egen hand utan det behöver laddas med en extern laddare.

Problemet är att om man felsöker laddningsregulatorn med ett defekt eller urladdat batteri kan man få värden som indikerar att laddningsregulatorn är trasig trots att den är hel. Batteriet måste vara inkopplat när man felsöker.

En sak till att tänka på är att ett nerkylt batteri inte tar emot laddning alls lika bra som ett rumstempererat. Detta betyder att laddningen kan fungera alldeles utmärkt under sommarhalvåret och hösten, för att sedan fallera under vintern. Står mopeden ute i minusgrader kommer batteriet få sämre och sämre status då det helt enkelt inte kan ta emot laddning. Om mopeden står i varmgarage kommer laddningen fungera i stort sätt lika bra som på sommaren.

 

Steg 1 - felsökning av batteriet.

a) Batteriet bör ha en spänning på minst 12,5 volt - om inte, ladda det med en extern laddare.

b) Spänningen över batteriet får inte sjunka för mycket vid start. Mät spänningen samtidigt som du startar mopeden med elstarten. Ett friskt batteri sjunker från 12,5 volt till ca 10 volt. Om det vid upprepade startförsök sjunker under 10 volt är batteriet troligen inte helt ok. Ett dåligt batteri kan vid belastning sjunka ner till 4-5 volt. Det kan möjligen gå att rädda batteriet genom att genom att ladda det flera gånger.

 

Steg 2 - felsökning av laddningsregulatorn

När vi nu konstaterat att batteriet är ok är det dags att testa laddningsregulatorn. Det finns två olika typer av laddningsregulatorer till Baotian/BTM-mopeder. Laddningsregulatorn sitter under frontkåpan på alla modeller utom på Retro QT-11, där den sitter innanför luckan på sidokåpan.

 

1. För halvvågs laddsystem (övre i bilden)

2. För helvågs laddsystem (nedre i bilden)

Felsökning vid laddningsproblem - Två varianter av laddningsregualatorer till Baotian moped och MC - Helvåg och halvvåg. 

a) Se till att ljusomkopplaren står i avstängt läge (d.v.s. varken strålkastare eller positionsljus bak skall lysa) och att batteriet har en spänning på ca 12,5 volt.

b) Slå på tändningen - spänningen faller vanligtvis inte mer än 0,1-0,2 volt.

- Om spänningen sjunker mer, kolla så att bromsljuset inte lyser. Om en av brytarna framme vid bromshandtaget är trasig kommer bromsljuset att lysa trots att man inte bromsar. Detta stjäl ca 1-2 volt av laddspänningen (när strålkastaren också är tänd) och gör att batteriet inte kommer laddas ok.

c) Starta mopeden med elstarten och låt den gå på tomgång - spänningen bör då ligga på minst 12,6 volt och långsamt öka.

 Varva upp motorn rejält - spänningen bör nu ta sig upp till åtminstone 13,5 volt, men får inte överstiga 14,6 volt.

- Om spänningen inte kommer upp i 13,5 volt är laddningsregulatorn troligen trasig och behöver bytas. I sällsynta fall kan det vara tändplattan som är defekt och orsakar detta problem.

- Om spänningen går över 14,6 volt är laddningsregulatorn trasig och behöver bytas. (I ytterst sällsynta fall ligger orsaken till detta problem i att tändplattan är defekt och att detta i sin tur gör att laddningsregulator går sönder. I detta fall behöver både tändplatta och laddningsregulator bytas.)

d) Slå på strålkastaren i halvljusläge och varva upp motorn rejält - spänningen bör komma upp över 13 volt, helst 13,5 volt.

- Om inte, testa att köra en sväng, ca 5 min. Mät igen samtidigt som du varvar upp motorn. Om spänningen fortfarande inte kommer upp över 13 volt kan problemet ligga antingen i laddningsregulatorn, i strålkastarlampan eller i kablaget till strålkastarlampan.

 

Om allt verkar ok enligt ovan men batteriet ändå laddas ur efter några dagar och din moped är utrustad med larm - koppla ur detta, ladda upp batteriet och prova igen.

 

 

Emil Ordasi
5 kommentar(er)
Valuta