Baotian Blogg/FAQ RSS för Baotian Blogg/FAQ

Sida 1 av 4. Visar 3 av 11 poster.
[ Föregående ] (1) 2 3 4 [ Nästa ]

Tips vid uppstart av mopeden efter vinterförvaringen

Datum: 2017-03-16
Författare: Emil Ordasi

Problem nummer ett brukar vara att man glömt att koppla ur batteriet. Symptomen är att mopeden som var fullt fungerande innan vintern nu inte ger ett ljud ifrån sig när man försöker starta den med elstarten.
Det är heller inte ovanligt att bensinen dunstat bort ur förgasaren.

Du kan pröva att ladda batteriet men tyvärr är det inte alltid möjligt att få det ok igen. Ge dock inte upp direkt, det kan behövas så många som 6-7 laddningar innan batteriet kommer igång.
Det är också viktigt att du använder rätt typ av laddare, en som är avsedd för motorcykelbatterier. En bilbatteriladdare är för stark för ditt lilla mopedbatteri.
Ett tips för framtiden är att om du vet att mopeden skall stå en månad, koppla ur batteriet. Om du förvarar din moped under en längre tid, säg 2-3 månader bör du dessutom underhållsladda det en gång i månaden.

Kombinationen av att batteriet är urladdat och förgasaren tom på bensin gör att det är betydligt svårare än normalt att få igång mopeden.
Det enklaste sättet att få fram bensin till förgasaren är att kicka och vrida på gasen om vart annat, 2-5 ggr. Du behöver egentligen inte göra något startförsök på allvar utan detta är mer för att bygga upp en undertryck som får bensinen att rinna till.
OBS börja inte med detta. Gör först ett par vanliga startförsök. Om förgasaren redan är full på bensin är risken stor att motorn får för mycket bensin och blir sur.
Ett annat sätt är att helt enkelt öppna förgasaren genom att skruva upp förgasarlocket och lyfta upp trottelmebranet. Om man tittar ner i förgasaren och samtidigt gasar lite ska man se att det sprutar in lite bensin. Om det inte gör detta och förgasaren verkar torr kan man hälla lite bensin rätt ner i förgasaren och sedan pröva att starta. Om mopeden hostar igång är det bara att sätta ihop förgasaren igen. Bensinen du hällde i räcker för att köra mopeden några minuter och är väl motorn igång öppnas bensinkranen och mer bensin rinner till.
Man kan också suga i vakuumslangen för att öppna bensinkranen så att bensinen kan rinna till.
Baotian Vakuumslang - Tips vid uppstart efter vinterförvaring

Om mopeden stått hela vintern och tanken inte varit full finns det risk för att det bildats kondensvatten i tanken. Speciellt stor risk är det om mopeden stått utomhus eller i ett utrymme som ej är uppvärmt. Temperaturväxlingarna kommer då göra att det bildas extra mycket kondensvatten. Det är aldrig fel att hälla i ca 0,5 dl K-sprit i tanken och fylla upp med bensin. Om man försöker starta mopeden med vatten i tanken finns det risk för att vattnet tar sig ner till förgasaren. Då kan man behöva öppna denna för rengöring, med lite tur räcker det dock att dränera den genom att öppna dräneringsskruven på undersidan av förgasaren. 

Kolla sedan lufttrycket i däcken. Vi brukar pumpa till 2,5 kilo både fram och bak.
Mopeden kan bli svår att manövrera när däcken är dåligt pumpade, vilket kan vara direkt farligt.

Det bästa är att byta motorolja innan vinterförvaringen, men om det inte blev gjort är det lika bra att passa på nu. Ställ upp mopeden på centralstödet. Om du ställer den på sidostödet gör lutningen att du kommer att göra en felaktig mätning av oljenivån.

Baotian Oljsticka Avtappning - Tips vid uppstart efter vinterförvaring
Skruva upp oljestickan (A). Torka av den med en trasa. Skruva i och ut igen. Oljenivån skall vara i mitten eller i överkant på det räfflade området. Notera även färgen på oljan. Är oljan ljus eller nästan genomskinlig är det bara att fylla på om det fattas lite. Är oljan svart tappa ur den och fylla på med helt ny.

Baotian Oljesticka - Tips vid uppstart efter vinterförvaring

Avtappningsskruven (B) sitter under motorn nedanför oljestickan. Du behöver en fast nyckel eller hylsnyckel i storlek 17 för att lossa den. Kör gärna mopeden varm först så rinner den gamla oljan ut lättare.
Vi använder vanlig 10-40 olja, samma som till bilen. Helst delsyntet men mineralolja fungerar också.

Nu har du kollat det viktigaste för en bra nystart.
Kör lugnt!


Servicemanualer till Baotian mopeder och MC

Datum: 2017-01-25
Författare: Emi Ordasi

Här hittar du servicemanualer, på engelska, för Baotian Classic BT49QT-9, Baotian Sport BT49QT-7 och även Baotians motorcykel Sport BT125T-2. Manualerna är användbar även då du skall serva alla andra modeller av mopeder med GY6-fyrtaktsmotor. Manualen öppnas i ett nytt fönster när du klickar på länken nedan. Du behöver ha acrobat reader installerat på din dator för att läsa dokumenten.

Servicemanualer

EU Moped 50cc

-Servicemanual Baotian Sport BT49QT-7
-Servicemanual Baotian Classic BT49QT-9

 MC

-Servicemanual Baotian Sport BT125T-2

Servicemanualer till Baotian mopeder och MC - Baotianmotor


Felsökning vid problem med elstarten

Datum: 2017-01-23
Författare: Emil Ordasi

Den här manualen gäller specifikt för mopeder och MC tillverkade av Baotian, men principerna är de samma för i stort sätt alla olika varianter av moderna mopeder.

 

Den vanligaste orsaken till att mopeden inte startar med elstarten är att batteriet är dåligt laddat eller helt enkelt trasigt. Se till att du har ett fulladdat batteri ikopplat i mopeden.

1. Pröva att elstarta genom att vrida på tändningen, håll in något av bromshandtagen och tryck på startknappen. Tänk på att det är en strömbrytare inbyggd i sidöstödet. Mopeden går ej att starta utan att stödet fälls upp.

Vad händer:

A) Startmotorn drar runt motorn, men motorn startar inte.

 

B) Startmotorn kommer inte igång.

Lyssna riktigt noga så att det inte kommer minsta ljud i från startmotorn vid startförsök. Om det hörs något ljud gå tillbaka till A) ovan.

1) Kolla så att bromsljuset lyser när man håller in bromshandtaget. Om bromsljuset inte lyser då man bromsar kan inte startmotorn få någon ström. Vanligaste orsaken är att en av brytarna framme i switchen är trasig. Testa att bromsa med andra handtaget istället och se om bromsljuset lyser då. Testa i så fall att elstarta samtidigt som bromsljuset lyser. Om det nu fungerar är det någon av brytarna till bromsljuset som är  trasig och behöver bytas.

2) Om bromsljuset lyser och startmotorn fortfarande inte fungerar är  det dags att kolla sidostödsbrytaren. Brytaren sitter monterad på sidostödet och ser till att mopeden inte går att starta eller köra om stödet är nere. Problemet är bara att om brytaren går sönder så går mopeden inte att starta även om stödet är uppfällt. Till brytaren går tre kablar, en svart, en grön och en grönvit (på äldre modeller är det bara två gröna kablar, då kan detta steget hoppas över.) Leta upp kontaktstycket mellan brytaren och kabelstammen och koppla isär detta. Ta en bit kabel och kortslut den gröna och den grön/vita kabeln från kabelstammen. Testa sedan att starta mopeden med elstarten. Om det nu fungerar är sidostödsbrytaren trasig och behöver bytas.

3) Lokalisera startrelät. På de flesta modeller sitter detta på höger sida, mellan bagageboxen under sadeln och bakre sidokåpan, på ramen (se bild)

Felsökning vid problem med elstarten på Baotian moped - lokalisera startrelät

Lyssna på startrelät samtidigt som du elstartar. Om allt fungerar skall det komma ett klickande ljud från det samtidigt som du trycker på startknappen. Om det inte hörs ett klickande ljud, lägg 12v spänning direkt över givaren till startrelät och lyssna igen. Om det fortfarande inte hörs ett klickande är startrelät trasigt och måste bytas.

4) Om startrelät klickade under punkt 3 och startmotorn ändå inte går igång - testa att lägga en spänning på 12v direkt över startmotorn. Om startmotorn fortfarande inte startar är den trasig och behöver bytas. Om startmotorn nu går runt - vik bort gummiskyddet på toppen av startrelät. Använd sedan en skruvmejsel för att kortsluta de två kablarna. Om startmotorn nu går igång är startrelät trasigt och behöver bytas ut. 

 

5) Om startrelät klickade och startmotorn gick igång under punkt 3, då sitter felet antingen i kabelstammen eller mer troligen höger switch (glapp i startknappen). Kolla för säkerhets skull så att alla kontaktstyckem mellan kabelstammen och styret sitter ihop ordentligt.

 

Artikel är ej färdig och kommer att uppdateras och kompletteras under de närmaste dagarna.

 


Sida 1 av 4. Visar 3 av 11 poster.
[ Föregående ] (1) 2 3 4 [ Nästa ]