Problem nummer ett brukar vara att man glömt att koppla ur batteriet. Symptomen är att mopeden som var fullt fungerande innan vintern nu inte ger ett ljud ifrån sig när man försöker starta den med elstarten.
Det är heller inte ovanligt att bensinen dunstat bort ur förgasaren.
Du kan pröva att ladda batteriet men tyvärr är det inte alltid möjligt att få det ok igen. Ge dock inte upp direkt, det kan behövas så många som 6-7 laddningar innan batteriet kommer igång.
Det är också viktigt att du använder rätt typ av laddare, en som är avsedd för motorcykelbatterier. En bilbatteriladdare är för stark för ditt lilla mopedbatteri.
Ett tips för framtiden är att om du vet att mopeden skall stå en månad, koppla ur batteriet. Om du förvarar din moped under en längre tid, säg 2-3 månader bör du dessutom underhållsladda det en gång i månaden.
Kombinationen av att batteriet är urladdat och förgasaren tom på bensin gör att det är betydligt svårare än normalt att få igång mopeden.
Det enklaste sättet att få fram bensin till förgasaren är att kicka och vrida på gasen om vart annat, 2-5 ggr. Du behöver egentligen inte göra något startförsök på allvar utan detta är mer för att bygga upp en undertryck som får bensinen att rinna till.
OBS börja inte med detta. Gör först ett par vanliga startförsök. Om förgasaren redan är full på bensin är risken stor att motorn får för mycket bensin och blir sur.
Ett annat sätt är att helt enkelt öppna förgasaren genom att skruva upp förgasarlocket och lyfta upp trottelmebranet. Om man tittar ner i förgasaren och samtidigt gasar lite ska man se att det sprutar in lite bensin. Om det inte gör detta och förgasaren verkar torr kan man hälla lite bensin rätt ner i förgasaren och sedan pröva att starta. Om mopeden hostar igång är det bara att sätta ihop förgasaren igen. Bensinen du hällde i räcker för att köra mopeden några minuter och är väl motorn igång öppnas bensinkranen och mer bensin rinner till.
Man kan också suga i vakuumslangen för att öppna bensinkranen så att bensinen kan rinna till.
Om mopeden stått hela vintern och tanken inte varit full finns det risk för att det bildats kondensvatten i tanken. Speciellt stor risk är det om mopeden stått utomhus eller i ett utrymme som ej är uppvärmt. Temperaturväxlingarna kommer då göra att det bildas extra mycket kondensvatten. Det är aldrig fel att hälla i ca 0,5 dl K-sprit i tanken och fylla upp med bensin. Om man försöker starta mopeden med vatten i tanken finns det risk för att vattnet tar sig ner till förgasaren. Då kan man behöva öppna denna för rengöring, med lite tur räcker det dock att dränera den genom att öppna dräneringsskruven på undersidan av förgasaren.
Kolla sedan lufttrycket i däcken. Vi brukar pumpa till 2,5 kilo både fram och bak.
Mopeden kan bli svår att manövrera när däcken är dåligt pumpade, vilket kan vara direkt farligt.
Det bästa är att byta motorolja innan vinterförvaringen, men om det inte blev gjort är det lika bra att passa på nu. Ställ upp mopeden på centralstödet. Om du ställer den på sidostödet gör lutningen att du kommer att göra en felaktig mätning av oljenivån.
Skruva upp oljestickan (A). Torka av den med en trasa. Skruva i och ut igen. Oljenivån skall vara i mitten eller i överkant på det räfflade området. Notera även färgen på oljan. Är oljan ljus eller nästan genomskinlig är det bara att fylla på om det fattas lite. Är oljan svart tappa ur den och fylla på med helt ny.
Avtappningsskruven (B) sitter under motorn nedanför oljestickan. Du behöver en fast nyckel eller hylsnyckel i storlek 17 för att lossa den. Kör gärna mopeden varm först så rinner den gamla oljan ut lättare.
Vi använder vanlig 10-40 olja, samma som till bilen. Helst delsyntet men mineralolja fungerar också.
Nu har du kollat det viktigaste för en bra nystart.
Kör lugnt!
Mvh Olle Hedlöf