KATEGORINAVIGATION KATEGORINAVIGATION Konto Konto Kassan Kassan

Baotian Blogg/FAQ RSS fr Baotian Blogg/FAQ

Baotian Frgkoder

 

 

 

Emil Ordasi
2019-07-16

Tips vid uppstart av mopeden efter vinterfrvaringen

Problem nummer ett brukar vara att man glömt att koppla ur batteriet. Symptomen är att mopeden som var fullt fungerande innan vintern nu inte ger ett ljud ifrån sig när man försöker starta den med elstarten.
Det är heller inte ovanligt att bensinen dunstat bort ur förgasaren.

Du kan pröva att ladda batteriet men tyvärr är det inte alltid möjligt att få det ok igen. Ge dock inte upp direkt, det kan behövas så många som 6-7 laddningar innan batteriet kommer igång.
Det är också viktigt att du använder rätt typ av laddare, en som är avsedd för motorcykelbatterier. En bilbatteriladdare är för stark för ditt lilla mopedbatteri.
Ett tips för framtiden är att om du vet att mopeden skall stå en månad, koppla ur batteriet. Om du förvarar din moped under en längre tid, säg 2-3 månader bör du dessutom underhållsladda det en gång i månaden.

Kombinationen av att batteriet är urladdat och förgasaren tom på bensin gör att det är betydligt svårare än normalt att få igång mopeden.
Det enklaste sättet att få fram bensin till förgasaren är att kicka och vrida på gasen om vart annat, 2-5 ggr. Du behöver egentligen inte göra något startförsök på allvar utan detta är mer för att bygga upp en undertryck som får bensinen att rinna till.
OBS börja inte med detta. Gör först ett par vanliga startförsök. Om förgasaren redan är full på bensin är risken stor att motorn får för mycket bensin och blir sur.
Ett annat sätt är att helt enkelt öppna förgasaren genom att skruva upp förgasarlocket och lyfta upp trottelmebranet. Om man tittar ner i förgasaren och samtidigt gasar lite ska man se att det sprutar in lite bensin. Om det inte gör detta och förgasaren verkar torr kan man hälla lite bensin rätt ner i förgasaren och sedan pröva att starta. Om mopeden hostar igång är det bara att sätta ihop förgasaren igen. Bensinen du hällde i räcker för att köra mopeden några minuter och är väl motorn igång öppnas bensinkranen och mer bensin rinner till.
Man kan också suga i vakuumslangen för att öppna bensinkranen så att bensinen kan rinna till.


Om mopeden stått hela vintern och tanken inte varit full finns det risk för att det bildats kondensvatten i tanken. Speciellt stor risk är det om mopeden stått utomhus eller i ett utrymme som ej är uppvärmt. Temperaturväxlingarna kommer då göra att det bildas extra mycket kondensvatten. Det är aldrig fel att hälla i ca 0,5 dl K-sprit i tanken och fylla upp med bensin. Om man försöker starta mopeden med vatten i tanken finns det risk för att vattnet tar sig ner till förgasaren. Då kan man behöva öppna denna för rengöring, med lite tur räcker det dock att dränera den genom att öppna dräneringsskruven på undersidan av förgasaren. 

Kolla sedan lufttrycket i däcken. Vi brukar pumpa till 2,5 kilo både fram och bak.
Mopeden kan bli svår att manövrera när däcken är dåligt pumpade, vilket kan vara direkt farligt.

Det bästa är att byta motorolja innan vinterförvaringen, men om det inte blev gjort är det lika bra att passa på nu. Ställ upp mopeden på centralstödet. Om du ställer den på sidostödet gör lutningen att du kommer att göra en felaktig mätning av oljenivån.


Skruva upp oljestickan (A). Torka av den med en trasa. Skruva i och ut igen. Oljenivån skall vara i mitten eller i överkant på det räfflade området. Notera även färgen på oljan. Är oljan ljus eller nästan genomskinlig är det bara att fylla på om det fattas lite. Är oljan svart tappa ur den och fylla på med helt ny.

Avtappningsskruven (B) sitter under motorn nedanför oljestickan. Du behöver en fast nyckel eller hylsnyckel i storlek 17 för att lossa den. Kör gärna mopeden varm först så rinner den gamla oljan ut lättare.
Vi använder vanlig 10-40 olja, samma som till bilen. Helst delsyntet men mineralolja fungerar också.

Nu har du kollat det viktigaste för en bra nystart.
Kör lugnt!

Emil Ordasi
2017-03-16
1 kommentar(er)

Servicemanualer till Baotian mopeder och MC

Här hittar du servicemanualer, på engelska, för Baotian Classic BT49QT-9, Baotian Sport BT49QT-7 och även Baotians motorcykel Sport BT125T-2. Manualerna är användbar även då du skall serva alla andra modeller av mopeder med GY6-fyrtaktsmotor. Manualen öppnas i ett nytt fönster när du klickar på länken nedan. Du behöver ha acrobat reader installerat på din dator för att läsa dokumenten.

Servicemanualer

EU Moped 50cc

-Servicemanual Baotian Sport BT49QT-7
-Servicemanual Baotian Classic BT49QT-9

 MC

-Servicemanual Baotian Sport BT125T-2

Servicemanualer till Baotian mopeder och MC - Baotianmotor

Emi Ordasi
2017-01-25
1108 kommentar(er)

Felskning vid problem med elstarten

Den här manualen gäller specifikt för mopeder och MC tillverkade av Baotian, men principerna är de samma för i stort sätt alla olika varianter av moderna mopeder.

 

Den vanligaste orsaken till att mopeden inte startar med elstarten är att batteriet är dåligt laddat eller helt enkelt trasigt. Se till att du har ett fulladdat batteri ikopplat i mopeden.

1. Pröva att elstarta genom att vrida på tändningen, håll in något av bromshandtagen och tryck på startknappen. Tänk på att det är en strömbrytare inbyggd i sidöstödet. Mopeden går ej att starta utan att stödet fälls upp.

Vad händer:

A) Startmotorn drar runt motorn, men motorn startar inte.

 

B) Startmotorn kommer inte igång.

Lyssna riktigt noga så att det inte kommer minsta ljud i från startmotorn vid startförsök. Om det hörs något ljud gå tillbaka till A) ovan.

1) Kolla så att bromsljuset lyser när man håller in bromshandtaget. Om bromsljuset inte lyser då man bromsar kan inte startmotorn få någon ström. Vanligaste orsaken är att en av brytarna framme i switchen är trasig. Testa att bromsa med andra handtaget istället och se om bromsljuset lyser då. Testa i så fall att elstarta samtidigt som bromsljuset lyser. Om det nu fungerar är det någon av brytarna till bromsljuset som är  trasig och behöver bytas.

2) Om bromsljuset lyser och startmotorn fortfarande inte fungerar är  det dags att kolla sidostödsbrytaren. Brytaren sitter monterad på sidostödet och ser till att mopeden inte går att starta eller köra om stödet är nere. Problemet är bara att om brytaren går sönder så går mopeden inte att starta även om stödet är uppfällt. Till brytaren går tre kablar, en svart, en grön och en grönvit (på äldre modeller är det bara två gröna kablar, då kan detta steget hoppas över.) Leta upp kontaktstycket mellan brytaren och kabelstammen och koppla isär detta. Ta en bit kabel och kortslut den gröna och den grön/vita kabeln från kabelstammen. Testa sedan att starta mopeden med elstarten. Om det nu fungerar är sidostödsbrytaren trasig och behöver bytas.

3) Lokalisera startrelät. På de flesta modeller sitter detta på höger sida, mellan bagageboxen under sadeln och bakre sidokåpan, på ramen (se bild)

Lyssna på startrelät samtidigt som du elstartar. Om allt fungerar skall det komma ett klickande ljud från det samtidigt som du trycker på startknappen. Om det inte hörs ett klickande ljud, lägg 12v spänning direkt över givaren till startrelät och lyssna igen. Om det fortfarande inte hörs ett klickande är startrelät trasigt och måste bytas.

4) Om startrelät klickade under punkt 3 och startmotorn ändå inte går igång - testa att lägga en spänning på 12v direkt över startmotorn. Om startmotorn fortfarande inte startar är den trasig och behöver bytas. Om startmotorn nu går runt - vik bort gummiskyddet på toppen av startrelät. Använd sedan en skruvmejsel för att kortsluta de två kablarna. Om startmotorn nu går igång är startrelät trasigt och behöver bytas ut. 

 

 

sitter felet antingen i kabelstammen eller mer troligen höger switch (glapp i startknappen). Kolla för säkerhets skull så att alla kontaktstyckem mellan kabelstammen och styret sitter ihop ordentligt.

 

 

 

Emil Ordasi
2017-01-23
8 kommentar(er)

Felskning vid laddningsproblem

 

Den här manualen gäller specifikt för mopeder och MC tillverkade av Baotian, men principerna är de samma för i stort sätt alla olika varianter av moderna mopeder med 12-volts-system.

 

För att felsöka laddsystemet behövs en voltmeter.

De två vanligaste orsakerna till att laddningen inte fungerar som den skall är att laddningsregulatorn är defekt eller att batteriet är kraftigt urladdat (eller helt enkelt uttjänt). Om batteriet av någon anledning laddats ur (t.ex. på grund av att tändningen glömts på) så att spänningen ligger under 10 volt, kommer mopeden inte orkar ladda upp batteriet på egen hand utan det behöver laddas med en extern laddare.

Problemet är att om man felsöker laddningsregulatorn med ett defekt eller urladdat batteri kan man få värden som indikerar att laddningsregulatorn är trasig trots att den är hel. Batteriet måste vara inkopplat när man felsöker.

En sak till att tänka på är att ett nerkylt batteri inte tar emot laddning alls lika bra som ett rumstempererat. Detta betyder att laddningen kan fungera alldeles utmärkt under sommarhalvåret och hösten, för att sedan fallera under vintern. Står mopeden ute i minusgrader kommer batteriet få sämre och sämre status då det helt enkelt inte kan ta emot laddning. Om mopeden står i varmgarage kommer laddningen fungera i stort sätt lika bra som på sommaren.

 

Steg 1 - felsökning av batteriet.

a) Batteriet bör ha en spänning på minst 12,5 volt - om inte, ladda det med en extern laddare.

b) Spänningen över batteriet får inte sjunka för mycket vid start. Mät spänningen samtidigt som du startar mopeden med elstarten. Ett friskt batteri sjunker från 12,5 volt till ca 10 volt. Om det vid upprepade startförsök sjunker under 10 volt är batteriet troligen inte helt ok. Ett dåligt batteri kan vid belastning sjunka ner till 4-5 volt. Det kan möjligen gå att rädda batteriet genom att genom att ladda det flera gånger.

 

Steg 2 - felsökning av laddningsregulatorn

När vi nu konstaterat att batteriet är ok är det dags att testa laddningsregulatorn. Det finns två olika typer av laddningsregulatorer till Baotian/BTM-mopeder. Laddningsregulatorn sitter under frontkåpan på alla modeller utom på Retro QT-11, där den sitter innanför luckan på sidokåpan.

 

1. För halvvågs laddsystem (övre i bilden)

2. För helvågs laddsystem (nedre i bilden)

Felsökning vid laddningsproblem - Två varianter av laddningsregualatorer till Baotian moped och MC - Helvåg och halvvåg. 

a) Se till att ljusomkopplaren står i avstängt läge (d.v.s. varken strålkastare eller positionsljus bak skall lysa) och att batteriet har en spänning på ca 12,5 volt.

b) Slå på tändningen - spänningen faller vanligtvis inte mer än 0,1-0,2 volt.

- Om spänningen sjunker mer, kolla så att bromsljuset inte lyser. Om en av brytarna framme vid bromshandtaget är trasig kommer bromsljuset att lysa trots att man inte bromsar. Detta stjäl ca 1-2 volt av laddspänningen (när strålkastaren också är tänd) och gör att batteriet inte kommer laddas ok.

c) Starta mopeden med elstarten och låt den gå på tomgång - spänningen bör då ligga på minst 12,6 volt och långsamt öka.

 Varva upp motorn rejält - spänningen bör nu ta sig upp till åtminstone 13,5 volt, men får inte överstiga 14,6 volt.

- Om spänningen inte kommer upp i 13,5 volt är laddningsregulatorn troligen trasig och behöver bytas. I sällsynta fall kan det vara tändplattan som är defekt och orsakar detta problem.

- Om spänningen går över 14,6 volt är laddningsregulatorn trasig och behöver bytas. (I ytterst sällsynta fall ligger orsaken till detta problem i att tändplattan är defekt och att detta i sin tur gör att laddningsregulator går sönder. I detta fall behöver både tändplatta och laddningsregulator bytas.)

d) Slå på strålkastaren i halvljusläge och varva upp motorn rejält - spänningen bör komma upp över 13 volt, helst 13,5 volt.

- Om inte, testa att köra en sväng, ca 5 min. Mät igen samtidigt som du varvar upp motorn. Om spänningen fortfarande inte kommer upp över 13 volt kan problemet ligga antingen i laddningsregulatorn, i strålkastarlampan eller i kablaget till strålkastarlampan.

 

Om allt verkar ok enligt ovan men batteriet ändå laddas ur efter några dagar och din moped är utrustad med larm - koppla ur detta, ladda upp batteriet och prova igen.

 

 

Emil Ordasi
2016-12-28
5 kommentar(er)

Anvndarmanualer till Baotian mopeder och MC

 

Här hittar du användarmanualer till de flesta av Baotians modeller som finns på den svenska marknaden. Manualen för respektive modell öppnas i ett nytt fönster när du klickar på någon av länkarna nedan. Du behöver ha acrobat reader installerat på din dator för att läsa dokumenten.

Manualer på svenska:

EU Moped
- Baotian Classic (1)
- Baotian Classic (2)
- Baotian Sport
- Baotian Sprint
- Baotian Angel
- Baotian Ghost
- Baotian Diablo


MC
- Baotian Sport 125cc
- Baotian Freedom 150cc

Emil Ordasi
2016-12-27
83 kommentar(er)

Monteringsanvisningar BTM Classic & BTM S3

Ladda ner PDF för utskrift

STEG 1 – ANSLUT BATTERIET

Batteriet sitter under gummimattan på mopedens fotstöd.

1. Kontrollera att tändningen är av.
2. Öppna batteriluckan med en stjärnmejsel.
3. Anslut först den röda kabeln till batteriets pluspol(+) och sedan den gröna till batteriets minuspol(-).

 Monteringsanvisningar Baotian BTM Classic & S3 - Baotian anslutning av batteri

STEG 2 – BACKSPEGLAR

1. Montera fast backspeglarna. Använd blocknyckel 14. Notera att höger backspegel är vänstergängad och vänster backspegel är högergängad.

 

STEG 3 – GUMMISKYDD

1. De små skyddshattarna skall monteras på pakethållaren/vingen.

 

STEG 4 – STARTA MOPEDEN

Den här proceduren används första gången man startar mopeden, alternativt då den inte använts på flera veckor.

1. Fyll tanken med 95 okt blyfri bensin.
2. Vrid nyckel åt höger till tändningsläget.

Monteringsanvisningar Baotian BTM Classic & S3 - Baotian Tändningslås

3. Tuta för att försäkra dig om att du kopplat in batteriet korrekt.
4. Håll vänster bromshandtag intryck och kontrollera att bromsljuset lyser.
5. Kontrollera att mopeden står på centralstödet och att sidostödet är uppfällt.
6. Kicka 2-3ggr.
7. Håll vänster handtag intryckt.
8. Tryck på startknappen och håll den intryckt i ca 5-10 sekunder utan att ge gas.

Monteringsanvisningar Baotian BTM Classic & S3 - Baotian startknapp

9. Släpp startknappen och rulla gashandtaget snabbt till maxgas 2-3 ggr.

Steg 7-9 kan behöva upprepas flera gånger innan motorn startar. Eventuellt kan man ge lite gas vid steg 8.
Om mopeden inte startat efter 5-6 upprepningar finns en risk att motorn fått för mycket bensin och blivit sur. Låt den vila 20-30min och börja sedan om från steg 7.

10. När motorn startat låt den gå varm ett par minuter på tomgång innan du börjar köra.
11. Stäng av motorn genom att vrida på tändningsnyckeln.

 

VIKTIGT!

Batteriet är fulladdat när du får mopeden levererad till dig. Om inte mopeden kommer att användas direkt är det viktigt att underhållsladda batteriet för att det skall hålla sin kapacitet och livslängd.
Samma gäller om mopeden tex vinterförvaras eller av annan anledning inte brukas under en period på över 3-4 veckor. Då bör batteriet demonteras från mopeden och underhållsladdas med en laddare avsedd för MC-batterier.

 

SUPPORT

Om du har några frågor angående monteringen maila till: support@asiamotor.se. Skriv ”Montering” i ämnesraden.

 

Emil Ordasi
2016-08-11

Anvndarmanual till Baotian Diablo

0
Emil Ordasi
2016-08-11

Elschema till Baotian Diablo

Ladda ner PDF för utskrift

Här kan du ladda hem elschemat till Baotian Diablo. Perfekt för dig som mekar själv.

Elschemat öppnas i ett nytt fönster när du klickar på länken nedan. Du behöver ha acrobat reader installerat på din dator för att läsa dokumenten.

Elschema Baotian Diablo 2-takt 50cc

Elschema till Baotian Diablo

 

Emil Ordasi
2016-08-11
1 kommentar(er)

Servicemanual till Baotians GY6-motor

Här kan du ladda hem servicemanualen, på engelska, för GY6-motorn. Denna motor sitter i princip i alla 4-takts mopeder tillverkade i Asien, som till exempel Baotian. Perfekt för dig som mekar själv. Över 100 sidor.

Manualen öppnas i ett nytt fönster när du klickar på länken nedan. Du behöver ha acrobat reader installerat på din dator för att läsa dokumenten.

Servicemanual till Baotians GY6-motor

Servicemanual till GY6-motorn, världens vanligaste 4-takts mopedmotor. Sitter i alla Baotian Scooters

Emil Ordasi
2016-05-31
2 kommentar(er)

Justering av frgasaren p en Baotian 4-takts moped

Inställning av luft/bränsleblandning


En korrekt inställning av luft/bränsleblandning kan göra din moped bensinsnålare. Det är också mindre risk att motorn sotar igen. Du sparar ventilerna och motorn får längre livslängd. En felaktig inställning kan göra att mopeden har svårt att komma igång, det känns som den tvekar lite innan den börjar accelerera. Du kan också uppleva en dip i accelerationen någonstans mellan 0 – maxhastighet. Det känns då som mopeden först kommer igång bra, sedan tvekar, hämtar andan, och sedan accar igen.

Luft/bränsleblandningen ställer du in genom mässingsskruven som sitter nere till vänster på förgasaren.

För att komma åt den bra skaffar du en lång smal skruvmejsel. Det går att komma åt skruven genom att enbart öppna luckan i botten på förvaringsburken, men det bästa är att ta bort hela burken. Det är bara att öppna sadeln, lossa en skruv och fyra muttrar och sedan lyfta ur.

Kör sedan mopeden varm (automatchoken skall inte vara aktiv). Ställ tomgången ganska lågt.
Skruva nu på mässingsskruven tills du hittar det läge när motorn går som bäst på tomgång, det vill säga har högst varvtal.
Ofta brukar de skilja 2-3 varv mellan de ytterlägen där du märker att motorn går ner i varv, ställ blandningen mitt i mellan dessa lägen.

Ut och provkör!

Emil Ordasi
2015-11-25
2 kommentar(er)

Fem tips infr vinterfrvaringen av din moped

Så här gör du för att hålla din moped i form under vintern

 

Är du trött på att mopeden krånglar när du plockar fram den efter vinter?
Här kommer fem tips som gör att din moped är i topptrim till våren!


1. Rengör mopeden och ställ den helst i varmgarage eller liknande.
2. Dränera förgasaren genom att koppla bort vakuumslangen från förgasaren och låta mopeden gå på tomgång tills den dör. Glöm inte att hålla för hålet där vakuumslangen satt annars drar förgasaren in tjuvluft här och kan dö av det istället för att bensinen tagit slut. (bilden nedan visar var du lossar vakuumslangen)
Vinterförvaring moped - Lossa vakuumslangen för att dränera förgasaren
3. Tanka upp till fulltank för att undvika att det bildas kondensvatten i tanken. Häll gärna i lite K-sprint (max 0,5 dl för en fulltank).
4. Koppla ur batteriet och ladda det. Underhållsladda sedan en gång i månaden! Glöm inte att koppla loss minuskabeln först för att undvika kortslutning.
5. Byt motorolja. Det bildas ämnen i gammal olja som är frätande på packningar, gummimembran och liknande. Det är alltså bättre att byta motoroljan innan vinterförvaringen än efter.

Emil Ordasi
2015-10-01

Varor som nmns i nyheten

  • Snabbkoppling Laddar 6 och 12 volts batterier Perfekt för underhållsladdn...
    Fabrikat: vrigt
    right arrow
    199,00 SEK
  • XS 0.8 är CTEK:s minsta 12V-laddare. Den innehåller den allra senaste teknike...
    Fabrikat: vrigt
    right arrow
    995,00 SEK
Valuta